top of page
Zoeken

Hoe marketing evolueerde sinds de jaren '90: van "supergoe" naar superslim!

  • Foto van schrijver: Sarah Van Casteren
    Sarah Van Casteren
  • 5 dec 2024
  • 2 minuten om te lezen

Onlangs kwam ik de legendarische reclame van legerstock 't Amerikaantje tegen. Een iconische campagne uit de jaren '90. Meteen werd ik teruggekatapulteerd naar die tijd. De rest van de dag zat het welgekende deuntje (de melodie van de bekende serie Bonanza) in mijn hoofd. Bekijken is dus op eigen risico!


Waarom blijft zo'n reclame hangen?

Reclames zoals die van 't Amerikaantje werkten niet alleen door hun aanbod, maar vooral door creativiteit en herkenbaarheid. De humor, de catchy jingles en het lokale karakter zorgden ervoor dat je de boodschap onthield, zelfs als je nooit een voet in de winkel zette. Marketing was toen veel helemaal anders: massacommunicatie via radio, televisie en print. Fast-forward naar vandaag: wanneer zie je zoiets als dit nog? Zelden! Marketing is sindsdien gigantisch veranderd. Tijd om eens te kijken hoe.


Van massacommunicatie naar persoonlijke aanpak

In de jaren '90 moest je het hebben van brede campagnes. Reclames waren gericht op zoveel mogelijk mensen en je had geen keuze: als je tv keek, zag je de reclame. Nu worden advertenties dankzij data en algoritmes precies afgestemd op jou. Zoek je online naar witte sneakers? Grote kans dat ze je een uur later weer tegenkomen in een advertentie op Instagram.


De rol van humor en creativiteit

Humor blijft werken – kijk maar naar de spots van Dovy keukens of de typische ‘frisse’ campagnes van Spa. Maar het verschil is dat die humor nu vaak online viraal moet gaan. Merken creëren niet enkel een video; ze hopen op likes, shares en comments. In de tijd van Amerikaantje keek je gewoon tv, lachte je om de grap, en dat was dat. Nu wordt creativiteit vaak gecombineerd met een call-to-action: klik hier, shop nu, schrijf je in.


De macht van het publiek

In de jaren '90 bepaalden bedrijven wat er op televisie kwam en hoe ze overkwamen. Tegenwoordig is de consument aan zet. Een slechte review op Google? Een viral tweet over een misser? Merken moeten snel schakelen om hun imago te redden. De dialoog met het publiek is eerlijker, maar ook spannender.


Van lokale zangers naar influencers en AI

Waar De Strangers vroeger de gezichten van een campagne waren, zijn het nu influencers. Zij overtuigen met persoonlijke verhalen en interactieve content. En als we verder kijken? De opkomst van AI maakt marketing nóg slimmer: chatbots, gepersonaliseerde e-mails en voorspellende algoritmes weten vaak al wat je wilt voordat je het zelf beseft.


Conclusie: nostalgie vs. vooruitgang

Hoewel marketing vandaag efficiënter en slimmer is, mis ik soms de charme van die ouderwetse campagnes. Een eenvoudige, grappige reclamespot die iedereen kan meeneuriën, daar zit iets moois in. Maar laten we eerlijk zijn: wie ruilt nu de precisie van moderne marketing in voor een gokje à la de jaren '90?


👉 Wat denk jij? Heeft marketing zijn ziel een beetje verloren of is deze vooruitgang juist iets om te vieren? Laat het me weten!!

 
 
 

Comentários


bottom of page